Atklājumi, atmiņas un atziņas Jāņa Akuratera muzejā

Mācību stundu literatūrā un Latvijas vēsturē Jāņa Akuratera ģimenes mājā Torņkalnā 27. martā izbaudīja 9. b klases skolēni, piedaloties iniciatīvas “Latvijas skolas soma” pasākumā. Skolēnu iespaidus atklāj latviešu valodas stundā rakstītais.

Foto: I.Valaine

Rakstnieka dzīves gājums, mājas aura un attiecības ģimenē, telpas darbam, saviesīgām sarunām, mūzikai un apcerei, skolēnos raisīja dažādas pārdomas. Atšķirībā no 9.a klases uzdevuma, 9.b klase savas pārdomas sistematizēja, atbildot uz skolotājas Ievas Valaines uzdotajiem trīs “A” jautājumiem. Ieskatīsimies skolēnu acīm Jāņa Akuratera mājā un nodarbībā “Ziemas klusās un mirdzošās stundas”.

Ko atklāju?

  • Mans atklājums bija fakts, ka J. Akuraters bija uz skatuves, kad pasludināja Latviju par neatkarīgu valsti. (Emīlija K.)
  • Bija interesanti uzzināt, ka gleznas, kas atrodas viņa mājās, arī mūsdienās ir ļoti vērtīgas. Turklāt arī daudzas citas no viņa mājā esošajām lietām bija ekskluzīvas. (Haralds)
  • Atklāju, ka Akuraters bija gudrs, smalks un māksliniecisks cilvēks, par ko liecina viņa mājas iekārtojums. (Toms)
  • Akuraters ir svarīgs rakstnieks latviešu literatūrā, bet par viņu neraksta ne mācību grāmatās, ne citās skolēniem paredzētās grāmatās. Muzejā es atklāju to, kā kādreiz mala kafiju – dzirnaviņās, kurās vajag uz riņķi griezt sviru. Tas ir lēns process, tomēr kafiju samalt izdodas. (Martins)
  • Būtiskākais atklājums bija pats rakstnieks Akuraters, jo es par viņu iepriekš nebiju dzirdējusi vispār. No gides stāstītā secinu, ka man viņa darbi varētu patikt. (Helēna)
  • Trauki un darba rīki, ko cilvēki agrāk izmantoja sadzīvei, kā arī, protams, atklājums bija vieta, kur šī māja atrodas. (Laima)
  • Daudzi rakstnieki un dzejnieki piedalījās nozīmīgos vēsturiskajos notikumos, piemēram, daudzi bija strēlniekos. Vēl es atklāju, ka agrāk notika lielas balles, piemēram, preses balle. (Emīlija Ž.)

Kas palika atmiņā visspilgtāk?

  • Lielā panna, kas bija paredzēta ievārījuma vārīšanai, jo, manuprāt, šī panna būtu piemērotāka lielo pankūku cepšanai. (Emīlija K.)
  • Mājas apskate un īsā izrāde, ko mēs ar klasi kopā izspēlējām. Esot mājā un gides stāstījumā klausoties, es labāk sapratu, kā bija dzīvot agrākos laikos. (Vanesa)
  • Viņa darbistaba un baltais salons. Darbistaba man šķita stilīga grāmatu un papīru dēļ. Es vēlētos, lai arī mana istaba būtu tāda. (Haralds)
  • Īsās izrādes iestudējums, sevišķi mūzika. Manuprāt, tā bija laba un jautra ideja. (Martins)
  • Viņa dzīvesvieta – tā bija plaša, skaista, ar dažādām istabām. Ļoti pārsteidza, ka viņiem bija kalpone, kas gatavoja ēst. (Kārlis)
  • Mājas īpatnējā fasāde. Manuprāt, tam laikam, kad viņš dzīvoja, šāda celtne bija retums, īpaši jau pilsētā. (Rinalds)
  • Mājas izskats – tā veidota funkcionālisma stilā. Mani pārsteidza, cik tradicionāli zemnieciski šī māja iekārtota – no virtuves krēsla līdz pat lina aizkariem. (Helēna)

Kādu atziņu ieguvu?

  • Nevajag pakļauties modes tendencēm vai tam, ko Tev iesaka kāds cits. Nevajag pakļauties citiem, dzīvo tā, kā pats vēlies! Šo atziņu guvu, klausoties stāstu par Akuratera sievu, jo, kad Akuraters bija Francijā, viņam vajadzēja nopirkt audumu kleitas šūšanai, bet viņš, paklausot kādai francūzietei, nopirka citu – modernāku. Sieva uz balli devās vienā no kādām savām kleitām, jo audumu līdz ballei nemaz nesaņēma, turklāt pēc auduma saņemšanas nolēma to pārdot, jo tas bija pārāk grezns un viņai nepatika, pat ja tas bija modē pašā Francijā. (Emīlija K.)
  • Jānovērtē tas, kas mums dots, un jāpriecājas, ka mēs dzīvojam brīvā valstī un šādā laikā. Par to man aizdomāties lika tas, ka neilgi pēc meitas Laimas piedzimšanas Akuraters pieteicās strēlniekos. Viņa meita un sieva ilgu laiku dzīvoja divatā, nezinot, vai viņš vispār pārradīsies mājās. (Vanesa)
  • Laiki, kuros mēs dzīvojam, ir tiešām lieliski, salīdzinot ar tiem laikiem, kas ir pagājuši. (Helēna)
  • Mīlēt to, kas ir dots, lai vai kādi būtu apstākļi un dzīves situācijas. (Laima)
  • Ja ceļo, tad dari to kopā ar ģimeni. (Emīlija Ž.)
  • Pat mežstrādnieka dēls var kļūt dzejnieks! (Rinalds)

Skolēnu izteikumus apkopoja I.Valaine