Mācību stunda pētniekiem un ceļotājiem

Projektu nedēļas laikā septīto klašu skolēni programmā “Latvijas skolas soma” piedalījās organizācijas “Prima Tour” rīkotajā izglītojošā pasākumā skolu jauniešiem “Rīgas pētnieks”. Skolēnu viedoklis tika noskaidrots aptaujā.

Pasākumam “Rīgas pētnieks” bija divas daļas. Pasākuma pirmā daļa norisinājās atjaunotajā VEF kultūras pilī un VEF vēstures muzejā, bet otrā – UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā iekļautā Rīgas vēsturiskā centra vecākajā daļā – Vecrīgā. Pasākumu vadīja kulturologs un gids Aleksejs Lukjančikovs.

Gandrīz četru stundu ilgo pasākumu ievadīja ekskursija pa agrākās Valsts Elektrotehniskās fabrikas (VEF) gaumīgi restaurētajām un atjaunotajām Kultūras pils zālēm. Klausoties gida stāstījumā, skolēni novērtēja mājīgās telpas un apskatīja atsegtos agrākos sienu krāsojuma paraugus. Skolēnu interesi izraisīja muzejā eksponētie senākie Latvijā ražotās elektrotehnikas paraugi un iespēja doties virtuālā ekskursijā par VEF teritoriju. VEF apskatē gūtās zināšanas nostiprināt palīdzēja darba lapu aizpildīšana grupās.

Pēc ekskursijas VEF Kultūras pilī skolēni devās uz Vecrīgu, kur skolēnu komandas saņēma jaunu uzdevumu – fotoorientēšanās Vecrīgā, kur stundas laikā pēc kartes vajadzēja atrast vairākus kultūrvēsturiski nozīmīgus objektus, atbildēt uz jautājumiem darba lapā un nosūtīt komandas pašiņu jeb selfiju ar šo celtni fonā pasākuma rīkotājiem. Šo uzdevumu īstā izaicinājumā vērta, slapjais sniegs, kas tajā brīdī dāsni klājās pār ne pārāk tīrajām Vecrīgas bruģētajām ieliņām un skolēnu darba lapām. Komandu veikums, aizpildot darba lapas VEF muzejā un veicot uzdevumus Vecrīgā, tiks summēts, un labākās komandas nedēļas laikā saņems “Prima Tour” sarūpētās balvas.

Skolēnu vidū tika veikta rakstiska aptauja par iespaidiem pasākumā “Rīgas pētnieks”. Apkopojot skolēnu atbildes, nākas secināt, ka VEF Kultūras pils un vēstures muzejs ir paticis visiem skolēniem, taču viedokļi par orientēšanos Vecrīgā atšķiras. Nepiemērotie laika apstākļi, grupas biedru pasīvā rīcība vai vēlēšanās saņemt pieaugušo palīdzību objektu identificēšanā minēti kā galvenie iemesli, kāpēc orientēšanās spēle nav patikusi daļai aptaujāto. Tomēr vairums skolēnu raksta, ka izdevusies bija gan ekskursija Kultūras pilī, gan Vecrīgas apmeklējums. Pozitīvām emocijām kā iegansts tiek minēts noskaņojums komandā un paredzētā komandu apbalvošana, kā arī jautrā atmosfēra pasākuma laikā.

Lai panāktu lielāku skolēnu atklātību, aptauja bija anonīma. Ieskatam daži citāti no  7.b klases skolēnu rakstītā:

 VEF kultūras pilī bija jauki uzzināt VEF vēsturi, kāpt uz Lielās skatuves. Gids bija pieredzējis un labi prata visu izskaidrot. Labprāt ietu vēl šādās ekskursijās. Man nepatika orientēties ziemā, bija auksti, kaut biju kārtīgi apģērbusies. Nevarēju saprast pāris uzdevumus. Es uzskatu, ka šāda veida orientēšanās ir paredzēta gada siltākajiem mēnešiem.

VEF Kultūras pilī bija interesants muzejs, patika grupu darbs, kurā bija jāmeklē atbildes. Vecrīgā man ne īpaši patika, jo bija auksti un mēs nevarējām atrast nevienu orientēšanās punktu bez skolotāju palīdzības.

Man VEF patika interjers un stils, vēl man patika vēsturiskās ierīces un telefoni. Vecrīgā man patika staigāt svaigā gaisā.

VEF kultūras pilī es daudz iemācījos, jo tur mūs rosināja ar balvām. Vecrīgā man bija jautri staigāt apkārt ar savu grupu, meklējot vietas kartē.

VEF centrā bija interesanti. Uzzināju daudz ko jaunu par vēsturi, apskates objekti arī bija labi. Vecrīgā bija ļoti forši un interesanti, vienīgi laika apstākļi nebija tie labākie.

Man patika, viss bija jautri, interesanti un skaisti. Man bija gudra grupa, ceru, ka mums būs viss pareizi. Orientēšanās Vecrīgā man ļoti patika, tikai nosalu un piekusu. Man viss patika.

VEF man patika spēle, kur vajadzēja meklēt atbildes uz jautājumiem, jo tas bija jautri.

VEF Kultūras pilī bija interesanta ekskursija un uzdevumi, kuri man patika, jo bija jautri. Orientēties pa Vecrīgu arī bija ļoti jautri, bet es arī nedaudz nosalu.

VEF man patika viss, jo tas ir atjaunots. Kad es pēdējo reizi tur biju, tad viss bija vecs un neglīts. Tagad ir interesanti, un es redzēju interesantas lietas. Patika darba lapas pildīt. Vecrīgā man nepatika, jo bija auksti ārā un mūsu komanda vispār nepalīdzēja.

Man patika ekskursija pa VEF kultūras pili. Man arī patika klausīties vēsturi. Man patika orientēties Vecrīgā!

VEF bija diezgan interesanti, bet man vairāk patika orientēties pa Vecrīgu.

Sagatavoja:

A.Zariņa
programmas “Latvijas skolas soma” koordinatore
Rīgas 85.vidusskolā